Wil Jij Weten Hoe Jouw Business Het Snelste & Winstgevenste Relaties Kan Opbouwen?
0475 27 46 55
Business Masters Facebookpage, Coaching, Relationship Marketing
Business Masters Linkedinpage, Coaching, Relationship Marketing
Business Masters YouTube page, Relationship Marketing, Funnels, Marketing, Online Sales, Coaching, Consulting
Hoe Jij Een Winnende Marketingstrategie Opzet
Waarom Vele Ondernemers Falen Met Hun Bedrijf

Heb Jij Marketing Nodig?

Vooraleer we starten, probeer eens een antwoord te geven op volgende vragen:
  • Welke marketingstrategie doe ik om mijn product/dienst/... op de markt te krijgen?
  • Hoe doe ik vandaag aan marketing?
Heb je jouw antwoorden?

Goed.

Ik kan natuurlijk niet weten wat voor soort bedrijf jij hebt of wat voor soort marketing jij vandaag doet...

...maar ik weet uit ervaring dat deze vragen vaak moeilijk een antwoord kunnen krijgen (zeker de eerste).
 
Ondernemers kunnen me vaak zeggen dat ze hier en daar een of andere advertentie hebben lopen en dat ze flyers laten drukken om uit te delen en laten we die business cards niet vergeten! 

Of een goed geplaatst artikel hier en daar. 

Dit zal waarschijnlijk ook in de vorm van jouw antwoord zijn? 

Natuurlijk is dat niet wat we met die eerste vraag bedoelen …

Het gaat erover welke marketingstrategie jij toepast, niet in welke vorm of wat jij hier en daar aan marketing doet. 

Naargelang ik enkele “follow-up vragen stelt” komt het meestal op hetzelfde neer. 

Ze weten niet welk soort strategie ze toepassen en ze doen maar wat. 

Vaak ook volledig op hun intuïtie of de feedback van die kennis die vertelde dat iets werkte... 

Enkele weken terug was ik te gast op een netwerkevent en we waren bezig over marketing en toen kwam er iemand tussen ons gesprek:

“Marketing! … daar moet ik niet aan denken … ik spendeer al mijn marketing uit aan een bureau, zij regelen alles voor mij!”


Waarop ik vroeg “en hoe werkt dat voor jou momenteel?”

De man weer: “Ja goed zeker? Ik heb voldoende business dus dan zal het wel goed zijn … toch?”

Ik: “Ja ik weet niet, wat is de strategie achter jouw marketing?”

De man: “… … …”

“Marketing! … daar moet ik niet aan denken … ik spendeer al mijn marketing uit aan een bureau, zij regelen alles voor mij!”

Waarop ik vroeg “en hoe werkt dat voor jou momenteel?”
De man weer: “Ja goed zeker? Ik heb voldoende business dus dan zal het wel goed zijn … toch?”
Ik: “Ja ik weet niet, wat is de strategie achter jouw marketing?”
De man: “… … …”
(Daarna hebben we nog een zeer interessant gesprek gehad, wat ik voor een latere datum bewaar...)
(Tip: Een marketingstrategie uitwerken start altijd met de vraag "Wie is mijn klant?" Wij gebruiken daarvoor onze Klanten-ABC checklist)
CUSTOM JAVASCRIPT / HTML
CUSTOM JAVASCRIPT / HTML
Het punt hier is niet het gesprek, wel de manier van denken die erachter zit.

Ik hoop dat dit je ook aangezet heeft om zelf even na te denken over hoe jouw marketing er op dit moment uitziet? 

Wat is de strategie die je vandaag toepast om jouw product of dienst aan te bieden aan jouw potentiële klanten? 

Het kan zelfs zijn dat je geen strategie hebt, maar dat op zich is een strategie … toch? (je hebt er tenminste over nagedacht 😊).

Wat ik je wil meegeven is een methode om eens na te denken over jouw strategie.

En het is allemaal samen te vatten op één kaartje:
Business Masters strategie met ballen partner
Dit is het model van Strategie Met Ballen en wordt voornamelijk gebruikt om bedrijfsstrategieën uit te werken.

Natuurlijk is het ook perfect bruikbaar om jouw Marketingstrategie te definiëren.

Hoe Begin Je Hieraan?

Zoals je kan zien, is het opstellen van een strategie te vergelijken met een weg die je moet afleggen.

Op die weg passeer je verschillende "ballen" die jij, voor jezelf, een invulling zal moeten geven.

Ik zeg wel ... voor jezelf, maar in principe is het voor jouw klant.

Want de enigste vorm van ondernemen die ECHT iets zal betekenen is degene die steunt op:
Iets doen...  voor een ander... waar die ander iets aan heeft
Hierin is de eerste bal direct de belangrijkste en tevens moeilijkste...

1. Waarom

Waarom... is de waarom-bal het belangrijkste?

Omdat hier de link gelegd wordt met de waardecreatie die jij zal brengen naar de markt. Het is de directe link naar jouw (toekomstige) klanten.

Wanneer we dit onderdeel aanraken, tijdens een FunnelMind workshop, zien we vaak een herkenning met de gekende "Why" van Simon Sinek.

Hoewel dit ook enorm belangrijk is, is dit niet onze "Waarom". Het is niet de waarom die waarde zal creëren naar de markt.

Om de "Waarom" te identificeren sta je best even stil bij volgende vragen: 
  • Waarom moet iemand bij jou komen kopen?
  • Waarom zou iemand "happy" worden van jouw producten/diensten?
Het zijn vragen die we vaak uit de weg gaan...

Het zijn vragen die steeds terug gaat naar "het begin"... de oorsprong van de situatie...

Het zijn vragen die bepalen of jouw business succesvol zal zijn, of niet.

2. Wie

Eenmaal je weet waarom mensen naar jou komen, is het tijd om te bepalen WIE er moet komen.

Dit heeft alles te maken met de markt, de doelgroep, de klant of beter gezegd... de eindgebruiker van jouw product/dienst (maak hier zeker het verschil tussen eindgebruiker en betaler. Deze zijn niet altijd hetzelfde!).

Het zijn de kenmerken van die personen.

Denk maar aan geografische en demografische kenmerken.

Hier gebruiken we onze Klanten-ABC Checklist voor om deze te bepalen.
CUSTOM JAVASCRIPT / HTML
CUSTOM JAVASCRIPT / HTML
Dit is extreem belangrijk.

Eenmaal jij weet, wie je binnenlaat in jouw bedrijf, winkel of zaak...

...kan je deze informatie gebruiken om jouw volledige marketingcampagne te focussen op deze specifieke personen.

Op deze manier zorg je voor een maximaal resultaat.

En wees gerust...

Je kan dit best zo specifiek mogelijk maken en het niet groots bekijken zoals "Iedereen is mijn klant".

Vanaf het moment dat je zegt dat jouw product of dienst voor iedereen is, zal de waarde ervan gigantisch veel kleiner worden. 

Dit is het moment dat je van een waardevol iets, naar een "commodity" zal gaan.

3. Wat

Dit is een van de eenvoudigste "ballen" in het framework.

"WAT" geeft een antwoord op de vraag van jouw klant en dit in de breedste zin.

Het gaat niet alleen over producten of diensten, die je aanbiedt...

...ook over de kennis, vaardigheden, ervaringen en andere zaken die samen het product of de dienst vormen.

Dit kan je ook linken aan de Missie van jouw bedrijf.

Daar waar een visie een blik is op een vraag, behoefte of wens in de wereld...

...is de misse het antwoord op die visie ten behoeven van jouw markt. Het is iets doen.

Tip: Bij het uitwerken van een marketingstrategie is de WAT zeer belangrijk. Nog belangrijker is de WIE, zodat je niet de verkeerde mensen zal bereiken, alsook niet onnodig veel geld moet uitgeven om resultaat te boeken. Wij gebruiken hiervoor onze Klanten-ABC checklist.
CUSTOM JAVASCRIPT / HTML
CUSTOM JAVASCRIPT / HTML

4. De Route

De route bestaande uit de vier (4) kleinere ballen (ooit, later, kort, nu) werkt het framework af en zorgen ervoor dat jij jouw bestemming (jouw doel) kan bereiken.
  • OOIT: Hier kom je in het "droom-scenario". Hoe zie jij de toekomst? Wat is het ideale scenario? Des te meer details hier gegeven kunnen worden, des te duidelijk je ook de volgende ballen zal kunnen definiëren. 
  • LATER: Eenmaal je leert dromen en de dingen duidelijk kan beschrijven, zal je ook zien wat er allemaal nodig is om dat "droom-scenario", die OOIT, om te zetten in werkelijkheid. Het helpt ook altijd om jouw dromen te delen, zodat anderen je hierbij kunnen helpen.
  • KORT: Aangezien we op dit moment weten wat er allemaal nodig is om ons "droom-scenario" tot leven te brengen, is het tijd voor actie. In deze stap ga je enkele korte-termijn-acties opschrijven. Zorg ervoor dat het kleine en meetbare stappen zijn, zodat je ze effectief ook kan uitvoeren.
  • NU: Dit is jouw situatie op dit moment. Het punt waaraan je moet werken om uiteindelijk tot die droom te komen. Hier is het belangrijk om even stil te staan bij wat je al hebt. Want soms (dikwijls) durven we dat vergeten en maken we de boel zo complex, dat we verschillende dingen dubbel beginnen doen... wat natuurlijk niet nodig is. Geef aan wat jij vandaag al kan doen, richting die droom.

Conclusie

Wanneer jij jouw bedrijf wilt laten groeien, is het een absolute MUST om een marketingstrategie op te stellen.

Bij de effectieve uitvoeren van het geheel is het vaak aan te raden om te starten bij de WAT. 

We hebben namelijk vaak een goede kijk op wat we kunnen, waar we goed in zijn, wat onze passie is, enz. 

Eenmaal dit duidelijk is, is het ook makkelijker om de WIE op te stellen, waar je onze Klanten-ABC-checklist voor kan gebruiken.
Ten slotte kom je bij de belangrijkste stap in het verhaal, de WAAROM. 

Weet WAAROM klanten bij jouw moeten zijn. Zodat je dat uiteindelijke resultaat goed kan definiëren en vervolgens communiceren naar de markt. Des te duidelijker dit is, des te aantrekkelijker jij wordt in de markt.

Uiteindelijk zet je alles met elkaar in verbinding en jezelf tot actie, door uit te werken wat er allemaal nodig is om tot jouw doel te komen. 

Dus wil jij groeien met jouw bedrijf door jouw producten meer te kunnen verkopen in de markt? Join dan onze Gratis SalesHacking community om in contact te komen met gelijkgezinde ondernemers die je waarschijnlijk kunnen helpen met jouw volgende uitdaging.

Veel succes!

Jo Van Loock

Jo is een SalesMarketing expert die bedrijven helpt met het bouwen van blijvende en winstgevende relaties met hun klanten. Hij heeft reeds samengewerkt met tal van bedrijven zoals Colruyt, Cegeka, Foundr,... Hij heeft zijn passie voor marketing ontdekt toen hij de zoektocht moest starten om zijn bedrijf te laten groeien, omdat het algemene marketingadvies onvoldoende was (en is). Hier was de relatie-funnel de oplossing om blijvend producten te kunnen verkopen zonder 18-urige dagen te moeten kloppen en voldoende tijd vrij te hebben voor zijn gezin. Connecteer met hem via LinkedIn of check zijn website.
Plan Jouw Gratis Strategie Sessie
Laat ons even spreken en jouw unieke noden bekijken & we helpen je met een Persoonlijk samengesteld strategisch plan om een intelligente en winstgevende funnel In Jouw bedrijf te implementeren.
Wij geloven dat jouw expertise bekrachtigt moet worden door de juiste strategie & systemen op te zetten zodat jij de nodige impact zal leveren op de wereld en fantastische relaties kan opbouwen met jouw klanten.

0475 27 46 55

"Wij Helpen Bedrijven Zeer Winstgevende Relaties Op Te Bouwen..."

 2019+ Business Masters - All Rights Reserved