Wil Jij Weten Hoe Jouw Business Het Snelste & Winstgevenste Relaties Kan Opbouwen?
0475 27 46 55
Business Masters Facebookpage, Coaching, Relationship Marketing
Business Masters Linkedinpage, Coaching, Relationship Marketing
Business Masters YouTube page, Relationship Marketing, Funnels, Marketing, Online Sales, Coaching, Consulting
De marketingstrategie die jouw bedrijf zal transformeren in een lead-capturing, sales genererende conversie machine

De enigste vorm van marketing die je nodig hebt in jouw bedrijf...

Ik schrijf dit artikel omdat het me zeer nauw aan het hart ligt, omdat het letterlijk mijn "startverhaal" is in het ondernemerschap.

Toen ik met mijn eerste bedrijf (een IT-bedrijf) begon, liep het niet volledig zoals verwacht. Ik had moeilijkheden om klanten te krijgen...

... ook al wist ik dat ik betere services en betere kwaliteit gaf dan mijn concullega's.

Je kent het gevoel misschien wel...

Dat gevoel waar je samenzit met potentiële klanten, je hen het idee of concept geeft en dat de concurrentie de deal krijgt?

Wel dat gevoel heb ik in het begin continu ervaren.

Enorm stresserend... zeker omdat ik moest zorgen dat mijn gezin nog boterhammetjes konden eten elke dag.

Dit bleef aanhouden tot op het moment dat ik een bepaald systeem ontdekte...

het systeem: salesfunnels.

Dit was voor mij het begin van alles. Dit moest mijn probleem oplossen!

En voor een gedeelte deed het dat ook.

Ik begon klanten te krijgen en had een manier gevonden om te overleven. Natuurlijk wou ik meer dan enkel overleven.

Het was pas toen ik mijn eigen mix ervan maakte dat dingen ECHT begonnen werken.

Dit was het begin van wat ik noem: Sales Relationship Marketing, of korter: Sales Marketing (omdat hoe je het ook draait of keert... sales gaat om relaties).

Dit heeft ervoor gezorgd dat ik plots exponentieel kon groeien tot op het punt dat ik alles moest stop zetten, omdat ik het werk niet meer kon bijhouden.

Het transformeerde mijn bedrijf letterlijk in een Lead-Capturing, Sales Genererende Conversie Machine!

Sales Marketing

Heel kort over de samenstelling van Sales Marketing (zodat je kan volgen hoe het allemaal werkt).

Sales Marketing is de enigste marketingmethode die inspeelt op vijf (5) verschillende niveau's:
  • Aanbiedingen: het maken van aanbiedingen en niet eenvoudigweg producten of diensten in de markt te zetten. 
  • Marketing: de methodes die we moeten gebruiken om onze aanbiedingen kenbaar te maken in de markt. De focus ligt hier op mensen actie te laten nemen en niet op de visibiliteit of communicatie die we herkennen, wanneer we spreken over marketing.
  • Sales: de manier of de sequentie van verschillende acties die we tewerkstellen om mensen geld te laten uitgeven. Dit kan online, offline of via een combinatie van de twee gebeuren.
  • Traffic: omvat al de verschillende acties die we implementeren om mensen naar onze aanbiedingen te krijgen gaande van het lezen van een post, het bekijken van video’s, het downloaden van resources tot het aankopen van producten en diensten.
  • Automatisatie: hoe de vorige vier onderdelen zo efficiënt mogelijk kunnen implementeren, waardoor het geheel zo veel als mogelijk zonder enige tussenkomst van het bedrijf kan verlopen.
Ik ben "All-In" gegaan op deze vijf (5) onderdelen en het transformeerde mijn bedrijf en mijn leven!

Sales Marketing is de meest krachtigste techniek die er is. We hebben andere bedrijven er reeds mee geholpen om hun engagement te boosten, hogere conversiepercentages te krijgen en een significante verhoging in sales.

En het beste is natuurlijk dat het volledig geautomatiseerd kan worden!

Wil jij het in jouw business ook implementeren?

Laten we eraan beginnen...

1. Wat Is Een Funnel?

Vooraleer we er volledig induiken, ben jij misschien iemand die volledig nieuw is in dit vakgebied van funnels... en je vraagt je misschien wel af...

"WTF is een funnel nu eigenlijk?"

Als we alles weg strippen, de volledige complexiteit wegnemen...

...dan is een funnel niet meer dan enkele webpagina's in een bepaalde sequentie gezet, waarbij de volgorde mensen zal begeleiden in het maken van keuzes of het uitvoeren van handelingen.

In tegenstelling tot bij websites, waar de nadruk steeds ligt op het bedrijf en niet op de klant, ligt de nadruk bij funnels volledig op de klant... 

het begeleiden van de klant.
We gaan klanten begeleiden in hun zoektocht naar oplossingen en bij het kopen van deze oplossingen.

Dit doen we door eerst te focussen op het bouwen van die relatie, zodat mensen een gevoel krijgen waar ze je vertrouwen, waar ze weten dat jij spreekt uit ervaring en waar ze weten dat jij hen kan helpen met hun probleem.

In een volgend stadia gaan we vervolgens weloverwogen aanbiedingen presenteren aan deze mensen. En omdat we reeds een relatie gevormd hebben, is de aankoopweerstand veel lager wat zal resulteren in meet sales.

2. Wat Is Het Verschil Met Andere Funnels?

Vaak zien we mensen Sales Relationship Marketing funnels (SRM-funnels) vergelijken met de standaard sales funnels, maar ze hebben toch enkele opmerkelijke verschillen.

De drie voornaamste zijn:
  • Continu waarde leveren aan de markt.
  • Ervoor zorgen dat je uit die “friend-zone” geraakt en in een “dating-relatie” komt.
  • Een groeipad geven aan klanten.
1) Continu waarde leveren aan de markt.

Wanneer we naar sales funnels kijken, zien we vaak dat er technieken zoals "scarcity" of "urgency" worden toegepast.

Hoewel deze technieken absoluut niet verkeerd zijn, en in bepaalde situaties absoluut gebruikt moeten worden, kunnen we niet ontkennen dat het een zekere "druk" zal uitoefenen op klanten waardoor het geheel opdringerig, salesy of pushy zal overkomen.

SRM-funnels daarentegen steunen absoluut niet op deze technieken. Ze focussen op het bouwen van de relatie d.m.v. continu waarde te leveren aan de markt en zetten hiervoor content in die sales zal stimuleren en activeren. 

(en natuurlijk bij de gebruikelijke flashsale worden de standaard technieken ook toegepast, omdat het hier effectief van toepassing is en het niet een drukkingsmiddel is, maar wel een waarschuwingsmiddel).

Door deze SRM-technieken toe te passen, hoef je jouw producten of diensten niet meer te verkopen. Mensen zullen zich aangetrokken voelen en willen bij jou komen kopen.
2) Uit die "friend-zone" geraken en in een "dating-relatie" komen.

De standaard marketingtechnieken zoals blogging, netwerk events, social media posts, enz... zijn allemaal technieken die ervoor zorgen dat je bij potentiële klanten in de zogenaamde "friend-zone" komt te zitten.

Het is die zone die je misschien kent van uit een eerdere persoonlijke relatie...

Ze komen raad vragen aan jou, maar wanneer puntje bij paaltje komt gaan ze in zee met iemand anders.

Hetzelfde is waar in business. 

Dit zijn situaties welke je absoluut wenst te ontwijken en welke moeten vervangen worden door relaties waar mensen met jouw zaken willen doen. 

In het begin kan dit nog terughoudend zijn (denk maar hoe jouw relatie begon met jouw wederhelft) waar jij ervoor moet zorgen dat die twijfel weg genomen wordt.

Dit betekent dat er wel degelijk een focus moet liggen op het bouwen van de relatie, maar dat er ook een waakzame hand is die mensen binnentrek i.p.v. af te wachten tot het te laat is.
3) Een groeipad geven aan klanten.

Vaak zie je bedrijven steeds handelen in hun producten of diensten.

Ze hebben hun product en dat is hetgeen direct wordt aangeboden aan nieuwe leads/prospecten.

Het is vaak een grote stap om te beginnen en nadien is er niets meer waarmee je de klant nog extra kan helpen.

Daarom stellen we met onze klanten steeds een waarde-ladder op.
Een waarde-ladder kan je voorstellen als een ladder met aanbiedingen. 

Op elke trede van de ladder staat een nieuwe aanbieding. Des te hoger je op de ladder komt, des te waardevoller de aanbieding zal zijn en des te hoger de investering kan zijn voor klanten.

3. Hoe Begin Je Eraan?

Stap #1: Hook, Story, Solution

Deze stap is volledig gebrand op het krijgen van aandacht.

Aandacht krijgen is een van de moeilijkste taken die je de dag van vandaag kan doen. Het is niet voor niets, dat Gary Vaynerchuck zegt dat "Attention is the new currency".

Hoe doe je dit dan?
  • Publiceer leadmagnets die eenvoudig te consumeren zijn, een probleem oplossen en niet tijdintensief zijn.
  • Probeer enorm veel verschillende "Hooks" te lanceren naar de markt. Dit zijn de invalshoeken en verhalen om jouw leadmagnet te promoten
  • Wees creatief met de grafische en headline elementen. Test er verschillende zodat je niet al de pokerchips op één specifiek ding inzet. Zoek wat werk!
Stap #2: Focus op het houden van de aandacht

Aandacht krijgen is moeilijk...

Aandacht houden is nog moeilijker, maar oh zo veel meer belonend!

Om de aandacht te houden focus je op de verhalen die gelinkt worden met jouw "Hooks".

Je moet absoluut beseffen dat in eender welke situatie... sales gebeurd tussen mensen. En mensen zijn gek op verhalen.

Het geeft hen een aanknopingspunt... een manier om aan te geven dat jij hen begrijpt. 

Wanneer mensen zich begrepen voelen en ze weten waarvoor jij staat (het verhaal dat jij meegemaakt hebt), dan geeft hen dat vertrouwen in jouw.

Het geeft hen alle munitie die ze nodig hebben om al jouw concurrentie te negeren en volledig achter jou te staan.
Stap #3: Denk de sequentie uit

Wat de meeste bedrijven doen, is aandacht trekken en mensen naar hun website brengen.
Zoals ik eerder al zei... "een website draait volledig rond het bedrijf en totaal niet rond jouw klant".
Daarom stellen we een sequentie op waar we altijd slechts focussen op één (1) probleem per pagina. Dit probleem wordt opgelost met de aanbieding (gratis of betalend) die we hen geven.

Wanneer mensen actie nemen, gaan we hen vervolgens ook helpen met het volgende probleem.

Want elk probleem dat je oplost, brengt een nieuw probleem met zich mee!

Het is aan jou, om voor deze problemen oplossingen te bedenken en hen de mogelijkheid te geven om hiervan gebruik te maken.
Stap #4: Gebruik de data die je krijgt om de ervaring te personaliseren

De sequentie stopt niet wanneer iemand actie of geen actie genomen heeft. 

Je moet jezelf in staat stellen om meer en meer data te verzamelen van jouw leads. Deze kan je vervolgens gebruiken om de hele ervaring zo persoonlijk mogelijk te maken.

Denk opnieuw terug aan die persoonlijke relatie...

Jouw beste vriend(in), jouw levenspartner, jouw familie... die relaties zijn zo sterk omdat ze een fundering hebben van persoonlijke informatie en dat men oprecht interesse heeft in de verhalen die gedeeld worden.

Dit is hetzelfde in business. 

Gebruik de informatie die je van hen krijgt, om steeds opnieuw content te geven die hierop afgestemd is.

Niets is zo enerverend om content te krijgen die jouw geen bal interesseert.
Stap #5: Automatiseer het geheel.

Wanneer we alles hebben, willen we natuurlijk niet zelf continu die e-mails typen, die gesprekken voeren. 

Het zou ons tegenhouden en niet in staat stellen om ons bedrijf te kunnen schalen. 

Hiervoor gebruiken we tools om het hele proces op automatische piloot te laten draaien... 365x7x24 een echt vol automatisch systeem om relaties te bouwen met jouw leads en klanten.

En omdat je beschikt over hun informatie, kan je eenvoudigweg aangeven welke content ze te zien krijgen op welk moment en welke actie gekoppeld is aan hun handelingen.

Op deze manier moet jij minder tijd spenderen aan de relatie op te bouwen en kan je meer tijd spenderen aan hetgeen dat ervoor zorgde dat je ondernemer werd... nl: jouw passie!

Welke tools vraag je jezelf af?

Om te starten zijn het er slechts drie (onze keuzes staan in het vet):
Dit is bijvoorbeeld een automatisatie die we hebben in ActiveCampaign:

4. Voordelen Van SRM-Funnels

Natuurlijk kan het verhaal niet afgerond worden door even enkele grote voordelen op te sommen die Sales Relationship Marketing Funnels jou geven:
  • Ze transformeren jouw business omdat ze focussen op het bouwen van relaties, vooraleer je begint te verkopen.
  • Met SRM-funnels combineer je technologie, psychologie en invloed om een grotere impact te hebben op jouw leads & klanten.
  • ​Het zijn automatische systemen die 365x24x7 de beste salespersoon van jouw bedrijf zal clonen (by the way... dit ben jij) en geïnteresseerden zullen begeleiden. 
  • ​Het versnelt het proces van de relatie op te bouwen en het geeft veel hogere conversie-waarden dan eender welk andere soort funnels.
  • ​Je kan eerlijke marketing opstellen naar de markt, zonder afhankelijk te moeten zijn van fake scarcity en urgency om mensen op een verkeerd spoort te zetten.
  • Je moet je absoluut niet meer salesy of pushy voelen wanneer je jouw producten/diensten zal aanbieden.
  • ​Sales en marketing worden voorspelbaar, zodat je elke maand weet wat de omzet, winst en ROI zal zijn.
  • ​​Je kan eindelijk meer tijd investeren in jouw passie, gezin, kinderen...
  • ​Je krijgt de vrijheid die jij als ondernemer altijd al wilde hebben en ook oh zo hard verdient .
  • ​en er zijn er nog zoveel meer...

5. Conclusie

De dag van vandaag kan je een bedrijf enkel nog laten groeien door relaties te bouwen met de markt waar jij actief in bent. En volg hier hetzelfde proces en dezelfde stappen die je in jouw dagelijkse privé toepast. 

Het is het menselijk aspect wat het verschil maakt, dus zorg dat je dit ook inzet om die relatie aan te gaan. Mensen willen niets liever dan te connecteren met anderen. Zorg dat ze connecteren met jou, op automatische piloot via jouw SRM-funnel.

Wil jij meer weten over hoe SRM-funnels ingezet kunnen worden in jouw bedrijf? 

Dat kan! via onze gratis funnelsessie. Plan hem hier.

Of wil je gewoon in contact komen met gelijkgestemde ondernemers? Join dan onze gratis SalesHacking community 

Veel succes.

Jo Van Loock

Jo is een Funnelcoach die bedrijven helpt met het bouwen van blijvende en winstgevende relaties tussen bedrijven en hun klanten. Hij heeft reeds samengewerkt met tal van bedrijven zoals Colruyt, Cegeka, Foundr,... Hij heeft zijn passie voor marketing ontdekt toen hij de zoektocht moest starten om zijn bedrijf te laten groeien, aangezien het algemene marketingadvies onvoldoende is. Hier was de relatie-funnel de oplossing om blijvend producten te kunnen verkopen zonder tijd te verliezen. Connecteer met hem via LinkedIn of check zijn website.
Plan Jouw Gratis Strategie Sessie
Laat ons even spreken en jouw unieke noden bekijken & we helpen je met een Persoonlijk samengesteld strategisch plan om een intelligente en winstgevende funnel In Jouw bedrijf te implementeren.
Wij geloven dat jouw expertise bekrachtigt moet worden door de juiste strategie & systemen op te zetten zodat jij de nodige impact zal leveren op de wereld en fantastische relaties kan opbouwen met jouw klanten.

0475 27 46 55

"Wij Helpen Bedrijven Zeer Winstgevende Relaties Op Te Bouwen..."

 2019+ Business Masters - All Rights Reserved