Wil Jij Weten Hoe Jouw Business Het Snelste & Winstgevenste Relaties Kan Opbouwen?
0475 27 46 55
Business Masters Facebookpage, Coaching, Relationship Marketing
Business Masters Linkedinpage, Coaching, Relationship Marketing
Business Masters YouTube page, Relationship Marketing, Funnels, Marketing, Online Sales, Coaching, Consulting
12 Mogelijkheden Voor Splittesting Van Jouw Marketing
Enkele dagen geleden kregen we een e-mail via support@businessmasters.be , van een klant, met een vraag over marketing. De persoon in kwestie was via het internet reclame aan het maken voor hun product/service, maar ze hadden een probleem met hun marketing op te volgen. Natuurlijk hebben we hun verder kunnen helpen met enkele inzichten en ideeën, maar ik dacht dat dit wel een goed onderwerp was om een post over te maken.

Vooraleer we daarop verder gaan wil ik dat je even voor jezelf een antwoord voorziet op volgende vragen:
  • Wat zijn de verschillende marketingacties die jij binnen je bedrijf, momenteel hebt lopen?
  • Welke actie werkt het beste op dit moment?
De eerste vraag kan je hopelijk zeer eenvoudig beantwoorden, maar heb je dat ook voor de tweede?
Inderdaad … het is voor vele starters, kleine ondernemingen en zelfs grote ondernemingen een uitdaging om te weten welke actie nu het beste werkt. Terwijl een antwoord op deze vraag wel cruciaal is als jij jouw marketing wil optimaliseren. Toch?

Ik neem aan dat jij wil weten welke actie het beste werkt, zodat je de zaken die minder presteren kan schrappen. Ik denk dat dat voor jou hetzelfde is?

Het antwoord hierop is natuurlijk dat je jouw verschillende marketingacties moet gaan meten. Je moet een zogenaamde splittest uitvoeren over al je marketingacties.

Splittesten kunnen uitgevoerd worden in verschillende vormen zoals Pay Per Click (PPC), E-mail marketing, content en copywriting, social media, … We kunnen er nog veel noemen. Vandaag ga ik voor jullie even 12 mogelijke splittests geven waarvan je er zeker één of meerdere onmiddellijk kan toepassen op jouw marketing.

1. Splittest de Wie / Wat / Waarom / Hoe.

Als je bijvoorbeeld problemen ondervindt om verkeer te genereren op je website (bijvoorbeeld voor een blog of webshop), die langer blijven dan even een snelle blik werpen en weer weg zijn, moet je misschien even enkele vragen over hun stellen in de vorm van “Wie, Wat, Hoe en Waarom”.
  • Wie zijn mijn klanten?
  • ​Wat is het resultaat dat ze willen hebben?
  • ​Waarom wille ze het resultaat?
  • ​Hoe willen ze het resultaat krijgen?
Bijvoorbeeld voor fietsenwinkels die fietskledij verkopen. Hun klanten zijn zowel de zondagsrijders, alsook mensen die mountainbike tochten rijden, alsook ervaren wielrenners en ook mensen die willen starten met fietsen.

Daarom ga je meerdere advertenties nodig hebben om al deze groepen aan te spreken. Je zal steeds zaken moeten aanhalen die specifiek bedoeld zijn voor die bepaalde groep. Op deze manier kan je bepalen wie jouw beste groep is en welke het meeste langskomen.

Het wordt meestal echt moeilijk als we kijken naar de “Hoe” vraag. Maar ook daar moet je verschillende zaken uitproberen.
  • Kiezen ze voor “next-day delivery” tegen meerkost of zijn het eerder mensen die willen wachten op hun materiaal met gratis verzending?
  • Moeten ze een grote keuze hebben of willen ze enkel shoppen van bepaalde topmerken?
  • Zijn het eerder mensen die elektrische fietsen willen of gewone fietsen?
Telkens wanneer je een advertentie maakt moet je zulke zaken nagaan, zodat je jouw website kan optimaliseren voor jouw grootste groep van klanten. Zo kan je steeds een groter percentage van je bezoekers converteren naar betalende klanten.

2. Krachtige en Opvallende woorden gebruiken

Het gebruik van bepaalde beklemtonende woorden kunnen een grote impact maken op jouw advertentie. 

Stel het is winter en buiten vriest het. Op Zondagavond valt jouw verwarmingsketel, de enige bron van verwarming in je huis, uit en je krijgt het niet opgelost. Je ziet volgende twee advertenties (niet kijken naar hoe goed ze zijn, heb ze even ter plekke verzonnen) voor jouw omgeving in Antwerpen:
Loodgieter in Antwerpen
   Heb je pech met de verwarmingsketel? Wij maken het voor je!
   Voor dringende problemen hebben we iemand speciaal.

Loodgieter voor Noodgevallen in Antwerpen
   Heb je pech met de verwarmingsketel? Wij maken het voor je!
Voor dringende problemen hebben we iemand speciaal.

Woorden zoals: noodgeval, dringend, goedkoop, eenvoudig, snel, nieuw, …. Kunnen allemaal een zeer groot verschil geven in vergelijking met de normale dagdagelijkse advertentie.

3. Dynamische inhoud gebruiken in e-mails

Mensen reageren verschillend op een persoonlijke aanpak. Sommige vinden het volledig ongepast, terwijl anderen het eens leuk vinden en een verwelkomende verandering op “Beste, …”
Je kan bijvoorbeeld testen:
  • De voornaam gebruiken ten opzichte van gewoon helemaal niets gebruiken.
  • Jouw persoonlijke naam gebruiken als zender (from of van veld) ten opzichte van je bedrijfsnaam.
Je kan er vast nog enkele bedenken. Check wat het beste werkt voor jouw klanten.

4. Call To Actions gebruiken in e-mails

Werkt een call to action in de vorm van een figuur beter dan een e-mail met tekst waarbij hier en daar de links getoond worden of is een combinatie de beste methode?

Eerlijk … dit is wel een tijdrovende test als je geen grote e-mail lijst hebt, omdat je een heleboel mails moet sturen vooraleer je nuttige data hebt van elke variatie die je test.

Maar uiteindelijk kom je wel te weten waar jouw klanten het meeste klikken.

5. Welke dag en tijd stuur je best e-mails

Je moet dit voor jezelf en jouw doelpubliek testen, zodat je de beste tijd gebruikt om de mensen aan te spreken die jou de meeste conversies geeft. Maar veel mensen nemen aan dat dit DONDERDAG is en beginnen blindelings.

Doe je eigen tests!

Buffer heeft hierover een goed artikel geschreven over de tijden die voor hun de beste resultaten produceerden voor email en social networks.
Dit behandelt het percentage van Click Through Rates en Open Rates voor verschillende e-mail types. Maar natuurlijk kan je het nog moeilijker maken en opnemen dat verschillende e-mail types weer andere resultaten geven afhankelijk van wanneer ze gestuurd worden. Bijvoorbeeld:
  • Emails in de vorm van nieuwsberichten hebben de voorkeur rondom de middag
  • Promotie berichten hebben de voorkeur van de avond

6. De dag en tijd van jouw social media posts

Je denkt waarschijnlijk, “Dit hebben we toch juist gehad? Kunnen we dat niet kopieren voor social media?”

Wel inderdaad we hebben het gehad over e-mails, en nee dit kan je niet zomaar blindelings volgen.
Hubspot heeft hier een artikel over geschreven, wanneer het de beste moment is om te posten op verschillende social networks.

Voor twitter bestaat er ook een tool (wel betalend, met gratis trial) om te checken wanneer jouw volgers het meeste online zijn. Op die manier weet je dus wanneer jouw bereik het grootste is. Dit kan je doen met Audiense. Ik gebruik het niet, aangezien ik niet zo actief ben op twitter 😊.

Maar zoals altijd is het uitvoeren van je eigen testen nog altijd de beste methode!

7. De lengte van content in social media posts

De lengte van berichten op social media, is al zeer lange tijd een groot discussiepunt. Sommige zeggen dat korte berichten het beste zijn, terwijl andere weer zeggen dat lange berichten beter convergeren. 

Ik herinner me nog vaag een artikel te lezen dat lange facebook berichten beter convergeren dan korte. Maar ondertussen heb ik het omgekeerde ook al enkele keren zien voorbijkomen.

Het is specifiek voor jou doelpubliek en je moet het testen. Maak daarom zeker een variatie van verschillende advertenties, zodat je data krijgt waarmee je correcte keuzes kan maken.

8. Verschillende Headlines gebruiken

De headlines (titels) van je advertentie kan je op verschillende manieren brengen. Dus test zeker hier ook weer verschillende zaken en experimenteer ook met krachtwoorden.

Zeker ook een goed idee is dat je even het artikel van Adam Mordecai doorneemt (het is wel engelstalig) over hoe ze bij Upworthy hun headlines testen en geeft hierover ook nog 17 regels over hoe hij headlines maakt.

9. Laadtijden van jouw website

Op je website kan je verschillende elementen zetten die de laadtijd van je website vergroten of verkleinen. Het is best dat je steeds naar een zo klein mogelijke laadtijd streeft, omdat de meeste bezoekers willen dat de snel gaan. Ze zijn, in de meeste gevallen, op zoek naar informatie die hun probleem kan oplossen. Elke hindernis of ding dat hun hierin tegensteekt is altijd teveel.

Natuurlijk kan je dat weer compenseren door andere zaken te gebruiken zoals foto’s of video’s op je website. Ze zorgen voor een iets langere laadtijd, maar slagen er weer in om gebruikers soms langer op je site te houden.

10. Video Thumbnails

Dit is de foto die je ziet als beginscherm voordat een video start. 

Wanneer jij video’s gebruikt in je advertenties, kan je ook testen welke Thumbnail het beste werkt. Het is natuurlijk zoals een foto die je gebruikt.

11. Knoppen, blokken, dropdowns

Bijna iedereen is zich er van bewust dat een website “responsive” moet zijn. Hiermee bedoelen we dat de tekst, foto’s, layout, enz ook goed leesbaar moet zijn op een smartphone of tablet. 

Maar er is ook een optie om voor bepaalde schermafmetingen gewoon een totaal andere website te laten zien of je pushen richting een App die je kan downloaden.

Als je kijkt naar McDonalds is er een enorm verschil tussen website en smartphone weergave.
Hoe jouw website eruitziet op mobiele toestellen kan ook de interactie verhogen met je klanten. Zo kunnen knoppen in plaats van dropdown menu’s gebruiksvriendelijker overkomen.

12 De tekst in knoppen op jouw website

Stel je hebt een softwarepakket dat je verkoop en je biedt dit aan via een gratis proefversie.

Dan heb je waarschijnlijk op je website een call to action knop staan met daarin wat tekst om aan te geven dat je erop moet klikken om de proefversie te starten.

De tekst in zo een knop kan je verschillend maken. Je kan dit op een controlerende manier schrijven “Create Your Account” of je kan die als een soort initiërende manier weergeven “Create My Account”. Beide hebben hun specifiek gedrag in bepaalde gevallen. Dus je kan het best wel eens testen.
Voila dat was al wat langer dan mijn gemiddelde posts, en ik ben blij dat je tot hier gelezen hebt. Ik hoop dat je kan inzien dat er gigantisch veel zaken zijn die een bepaalde indruk meegeven aan jouw potentiële klanten. De beste manier is te testen welke zaken het beste voor jou werken in jouw bepaalde branche.

Dit zijn natuurlijk maar enkele tips die je kan toepassen en testen, maar het volledige proces om jouw marketing op te zetten vraagt natuurlijk nog iets meer. Om je hiermee te helpen, willen we je een gratis strategiesessie aanbieden waarin we specifiek voor jouw bedrijf gaan bekijken hoe jij online sales & marketing kan inzetten in jouw bedrijf. Klik hier om jouw strategiesessie te plannen.

Heb je hulp nodig of heb je andere uitdagingen of wil je andere jouw ervaringen delen? Join onze gratis facebookgroep dan. Je kan er vragen stellen aan ons en tal van andere ondernemers die je hun ervaring en inzichten kunnen geven.

Tot zodra in de groep en in tussentijd …. Duimen we voor jouw succes!

Jo Van Loock

Jo is een Funnelcoach die bedrijven helpt met het bouwen van blijvende en winstgevende relaties tussen bedrijven en hun klanten. Hij heeft reeds samengewerkt met tal van bedrijven zoals Colruyt, Cegeka, Foundr,... Hij heeft zijn passie voor marketing ontdekt toen hij de zoektocht moest starten om zijn bedrijf te laten groeien, aangezien het algemene marketingadvies onvoldoende is. Hier was de relatie-funnel de oplossing om blijvend producten te kunnen verkopen zonder tijd te verliezen. Connecteer met hem via LinkedIn of check zijn website.
Plan Jouw Gratis Strategie Sessie
Laat ons even spreken en jouw unieke noden bekijken & we helpen je met een Persoonlijk samengesteld strategisch plan om een intelligente en winstgevende funnel In Jouw bedrijf te implementeren.
Wij geloven dat jouw expertise bekrachtigt moet worden door de juiste strategie & systemen op te zetten zodat jij de nodige impact zal leveren op de wereld en fantastische relaties kan opbouwen met jouw klanten.

0475 27 46 55

"Wij Helpen Bedrijven Zeer Winstgevende Relaties Op Te Bouwen..."

 2019+ Business Masters - All Rights Reserved